Roboty pogłębiarskie na rzece Elbląg, etap IV – Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską
Województwo: Warmińsko Mazurskie
Zamawiający: Urząd Morski w Gdyni
Zakres prac:
Przedsięwzięcie zlokalizowane było na torze wodnym na Rzece Elbląg roboty czerpalne na odcinku o długości około 9,45 km, tj.
- od km 7+450 do km 0+000 (odcinek o długości 7,45 km)
- od km 0+000 (punkt P1) do punktu P2 (odcinek o długości około 2,0 km).
Celem przedsięwzięcia była budowa toru wodnego na Rzece Elbląg, na długości 9450m.
Przedmiotowe zadanie stanowi część drogi wodnej, a jego zakres obejmuje tor wodny na Rzece Elbląg.
Przedmiotem zamówienia było wykonanie toru wodnego na dwóch odcinkach:
- Odcinek o długości 7450 m od km 0+000 do km 7+450
- Odcinek o długości 2000m od punktu P1 (km 0+000) do punktu P2 wraz z wykonaniem badań i oczyszczeniem dna rzeki z przeszkód ferromagnetycznych
Przedmiotowe zadanie stanowi część drogi wodnej i zakresem obejmuje tor wodny na Rzece Elbląg.
Przedsięwzięcie obejmowało przebudowę istniejącego toru wodnego na rzece Elbląg, poprzez pogłębienie i rozbudowę w wybranych miejscach. Zakres przestrzenny przebudowy obejmował odcinek od km 7+450 do punktu P1, który znajduje się w rejonie zrzutu z oczyszczalni ścieków w Elblągu oraz od punktu P1 do punktu P2. Łącznie jest to odcinek o długości ok. 7,45 km.
Dla przyjętych założeń wyznaczono następujące parametry toru wodnego:
a) na odcinku km 7+450 do km 0+000:
- podstawowa szerokość toru wodnego (mierzona w dnie) – 60 m, ze względu na zabudowę mieszkaniową wsi Nowakowo na odcinku ok. 900 m szerokość toru wodnego zawęża się do 40 m
- w rejonie km 0+900 do 1+400 i km 4+000 do 4+800 toru wodnego zaprojektowano dwie mijanki o wymiarach odpowiednio: pierwsza mijanka długości 248 m, szerokości 100 m i druga mijanka długości 300 m, szerokości 120 m.
- głębokość techniczna toru wodnego – Ht=5,00 m
- kubatura robót czerpalnych na całym odcinku wyniesie około 1,5 mln m3
b) na odcinku km 0+000 (punkt P1) do punktu P2:
- szerokość toru wodnego (mierzona w dnie) – 20 m
- nachylenie skarp toru wodnego – 1:3
- głębokość techniczna toru wodnego – Ht=5,00 m
- kubatura robót czerpalnych na całym odcinku wyniesie około 93 064 m3
W ramach przedsięwzięcia wykonano:
a) na odcinku km 7+450 do km 0+000:
- kubatura robót czerpalnych 580 tyś m3
b) na odcinku km 0+000 (punkt P1) do punktu P2:
- Kubatura robót czerpalnych 15 tyś m3
- badanie i oczyszczenie dna rzeki z przeszkód ferromagnetycznych
Urobek z robót czerpalnych w postaci namułów pylastych i namułów piaszczystych transportowany był na pole refulacyjne znajdujące się na sztucznej wyspie na Zalewie Wiślanym.