Roboty pogłębiarskie na rzece Elbląg, etap IV – Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską

Województwo: Warmińsko Mazurskie

Zamawiający: Urząd Morski w Gdyni

Zakres prac:

Przedsięwzięcie zlokalizowane było na torze wodnym na Rzece Elbląg roboty czerpalne na odcinku o długości około 9,45 km, tj.

  • od km 7+450 do km 0+000 (odcinek o długości 7,45 km)
  • od km 0+000 (punkt P1) do punktu P2 (odcinek o długości około 2,0 km).

Celem przedsięwzięcia była budowa toru wodnego na Rzece Elbląg, na długości 9450m.

Przedmiotowe zadanie stanowi część drogi wodnej, a jego zakres obejmuje tor wodny na Rzece Elbląg.

Przedmiotem zamówienia było wykonanie toru wodnego na dwóch odcinkach:

  1. Odcinek o długości 7450 m od km 0+000 do km 7+450
  2. Odcinek o długości 2000m od punktu P1 (km 0+000) do punktu P2 wraz z wykonaniem badań i oczyszczeniem dna rzeki z przeszkód ferromagnetycznych

Przedmiotowe zadanie stanowi część drogi wodnej i zakresem obejmuje tor wodny na Rzece Elbląg.

Przedsięwzięcie obejmowało przebudowę istniejącego toru wodnego na rzece Elbląg, poprzez pogłębienie i rozbudowę w wybranych miejscach. Zakres przestrzenny przebudowy obejmował odcinek od km 7+450 do punktu P1, który znajduje się w rejonie zrzutu z oczyszczalni ścieków w Elblągu oraz od punktu P1 do punktu P2. Łącznie jest to odcinek o długości ok. 7,45 km.

Dla przyjętych założeń wyznaczono następujące parametry toru wodnego:
a) na odcinku km 7+450 do km 0+000:

  • podstawowa szerokość toru wodnego (mierzona w dnie) – 60 m, ze względu na zabudowę mieszkaniową wsi Nowakowo na odcinku ok. 900 m szerokość toru wodnego zawęża się do 40 m
  • w rejonie km 0+900 do 1+400 i km 4+000 do 4+800 toru wodnego zaprojektowano dwie mijanki o wymiarach odpowiednio: pierwsza mijanka długości 248 m, szerokości 100 m i druga mijanka długości 300 m, szerokości 120 m.
  • głębokość techniczna toru wodnego – Ht=5,00 m
  • kubatura robót czerpalnych na całym odcinku wyniesie około 1,5 mln m3

b) na odcinku km 0+000 (punkt P1) do punktu P2:

  • szerokość toru wodnego (mierzona w dnie) – 20 m
  • nachylenie skarp toru wodnego – 1:3
  • głębokość techniczna toru wodnego – Ht=5,00 m
  • kubatura robót czerpalnych na całym odcinku wyniesie około 93 064 m3

W ramach przedsięwzięcia wykonano: 
a) na odcinku km 7+450 do km 0+000:

  • kubatura robót czerpalnych 580 tyś m3 

b) na odcinku km 0+000 (punkt P1) do punktu P2:

  • Kubatura robót czerpalnych 15 tyś m3
  • badanie i oczyszczenie dna rzeki z przeszkód ferromagnetycznych

Urobek z robót czerpalnych w postaci namułów pylastych i namułów piaszczystych transportowany był na pole refulacyjne znajdujące się na sztucznej wyspie na Zalewie Wiślanym.

 

elblag-podpisanie-umowy
elblag-1
elblag-2
elblag-3
elblag-4